Prikkelactiviteit : ‘Workshop 3D-pennen’ in het Yper museum
Samenwerking tussen Kanjer en het Yper museum
Doel van het experiment
Hoe kunnen we mensen uit diverse doelgroepen samenbrengen in een inspirerende en ontspannen sfeer, zodat ze op een natuurlijke manier worden uitgedaagd om (nieuwe) dingen te ontdekken?
Belangrijke onderzoeksvragen:
Hoe verloopt de interactie tussen verschillende doelgroepen?
Hoe kunnen we een brede en diverse groep deelnemers aantrekken?
Aanpak
We openden de bestaande workshop ‘De emoji van de middeleeuwen’ van het Yper Museum, oorspronkelijk bedoeld voor leerlingen uit het secundair onderwijs, voor een breder publiek. Daarbij onderzochten we welk aspect van de workshop het meeste zou aanspreken, met name het gebruik van 3D-pennen. Dit element werd als speerpunt in de promotie naar voren gebracht.
We kozen er bewust voor om geen deelnemers actief te werven, maar lieten de inschrijving vrij toegankelijk. Via deze workshop konden deelnemers op een organische manier kennismaken met Kanjerplek Yper Museum terwijl ze de workshop volgden.
Resultaat
Er namen zeven personen deel aan de workshop, waaronder ouderen, anderstaligen en jongeren. De interactie tussen de verschillende doelgroepen bleef beperkt.
Dit bevestigt dat een open en laagdrempelige aanpak kan bijdragen aan een diverse samenstelling van deelnemers maar er nagedacht moet worden hoe er interactie kan geïnitieerd worden tussen de verschillende doelgroepen.