Continue dienstverlening: leervragen matchen met leeraanbod
Doel van het experiment
Inwoners van Ieper hebben vaak (latente) leervragen. Dit kunnen interesses zijn die ze willen verkennen, iets wat ze willen bijleren, of zelfs hun talenten inzetten om anderen te helpen of om andere inwoners iets bij te leren. Kanjer wil deze leervragen opvangen en een goede match vinden tussen de vragen en het beschikbare leeraanbod. Dit varieert van informele vrijetijdsactiviteiten tot het doorverwijzen naar formeel onderwijs en andere leerinitiatieven.
Aanpak
De brugfiguur van Kanjer speelt een centrale rol in het proces. Inwoners kunnen hun leervragen rechtstreeks melden aan de brugfiguur via een formulier op de Kanjer-website, of de brugfiguur is fysiek aanwezig op verschillende locaties in Ieper om leervragen op te vangen.
De brugfiguur:
Luistert naar de leervragen van de inwoners.
Verheldert de vraag en bespreekt eventuele drempels die belemmeren om te leren of deel te nemen aan activiteiten.
Helpt om deze drempels te overwinnen waar mogelijk.
Verwijst de inwoners door naar bestaande initiatieven in Ieper en biedt begeleiding bij het aanmelden of deelnemen.
Kan er geen match gevonden worden dan bekijkt Kanjer of er hier nieuwe initiatieven rond kunnen ontwikkeld worden.
Resultaten
Stand van zaken februari 2025:
Ontvangen leervragen: 99
Gerealiseerde matches: 85%
Soort leervragen