Kanjer onderzoekt hoe een brugfiguur kan bijdragen aan het ontdekken van leervragen bij inwoners en het stimuleren van leergoesting.
De brugfiguur fungeert als netwerkmakelaar: iemand die inwoners verbindt met kansen om hun talenten te ontdekken, iets nieuws te leren of een eerste stap te zetten richting participatie.
Met dit experiment test Kanjer of het inzetten van brugfiguren helpt om:
verborgen leervragen te detecteren,
vertrouwen op te bouwen bij inwoners,
drempels te verlagen om te leren,
en het lokale leerecosysteem te versterken.
Rol van de brugfiguur
1. Bereiken en zichtbaar maken
Uitgangspunt: Mensen kunnen pas deelnemen als ze weten waar ze terechtkunnen.
Aanpak: De brugfiguur maakt Kanjer en de Kanjerplekken zichtbaar via affiches, flyers, sociale media en persoonlijke contacten. Hij of zij is een herkenbaar aanspreekpunt met een gezicht en naam.
Door aanwezig te zijn op vertrouwde plekken en de verschillende Kanjerplekken goed te leren kennen, kan de brugfiguur inwoners gericht doorverwijzen en verbindingen leggen.
Wat willen we bereiken? Inwoners ontdekken dat leren niet altijd formeel hoeft te zijn, maar overal om hen heen kansen biedt, dat wekt nieuwsgierigheid op.
2. Ontvangen en vertrouwen opbouwen
Uitgangspunt: Mensen stappen pas in iets nieuws als het veilig en vertrouwd aanvoelt.
Aanpak: De brugfiguur is regelmatig aanwezig op Kanjerplekken, begroet bezoekers warm en doet mee aan activiteiten. Zo groeit vertrouwen en wordt de brugfiguur een deel van de gemeenschap.
Wat willen we bereiken? Een warme, veilige sfeer verlaagt de drempel om iets nieuws te proberen.
3. Ontdekken en talenten zien
Uitgangspunt: Veel leervragen zijn niet expliciet, maar latent aanwezig.
Aanpak: Via informele gesprekken en observaties ontdekt de brugfiguur waar iemands interesses en talenten liggen.
Soms meldt iemand zelf een concrete vraag, soms wordt een verborgen talent zichtbaar door kleine signalen.
Wat willen we bereiken? Wanneer mensen merken dat hun sterktes worden gezien en gewaardeerd, groeit hun zelfvertrouwen en hun zin om verder te leren.
4. Verhelderen van de leervraag
Uitgangspunt: Wanneer er vertrouwen is, kan de brugfiguur dieper ingaan op iemands wensen.
Aanpak: In open gesprekken worden motivaties, drempels en doelen verkend. De brugfiguur luistert, stelt vragen en zoekt mee naar haalbare stappen.
Wat willen we bereiken? Mensen voelen zich serieus genomen en ervaren dat leren haalbaar kan zijn. Dat vergroot hun motivatie.
5. Matchen met het aanbod
Uitgangspunt: De brugfiguur verbindt mensen met kansen.
Aanpak: Samen verkennen inwoner en brugfiguur het bestaande aanbod aan activiteiten, opleidingen, vrijwilligerswerk of workshops.
Waar nodig worden nieuwe initiatieven ontwikkeld met lokale partners.
Wat willen we bereiken? Mensen vinden een activiteit die bij hen past, op hun tempo en volgens hun mogelijkheden.
6. Actie ondernemen
Uitgangspunt: De inwoner kiest en onderneemt zelf actie.
Aanpak: De brugfiguur ondersteunt waar nodig, maar laat de regie bij de inwoner. Kleine, haalbare stappen zorgen voor een positieve leerervaring.
Wat willen we bereiken? Succeservaringen versterken het zelfvertrouwen en de zin om verder te leren.
7. Opvolgen en bijsturen
Uitgangspunt: Blijven verbinden versterkt het leereffect.
Aanpak: De brugfiguur houdt contact na de eerste stap, luistert hoe het gaat en viert kleine successen. Indien nodig wordt samen bijgestuurd.
Wat willen we bereiken? Mensen ervaren continuïteit en erkenning, wat hun leergoesting verder aanwakkert.
8. Leren op systeemniveau
Uitgangspunt: Wat de brugfiguren zien en horen, voedt het lokale leerecosysteem.
Aanpak: De brugfiguren signaleren noden, drempels en kansen aan Kanjerplekken en partners. Zo kan het aanbod beter aansluiten bij wat leeft in de stad.
Wat willen we bereiken? Het leeraanbod groeit mee met de inwoners en blijft relevant en toegankelijk.
Ann-Sophie Coene (Argos vzw) & Daisy Bauwen (Vondels vzw)