goesting? Check!
Proeven van werk, praten over kansen.
Proeven van werk, praten over kansen.
‘Goesting? Check!’ brengt twee bestaande initiatieven samen tot één vernieuwend concept:
De Leerbabbels van Het Huis van het Leren – ontmoetingen waar deelnemers in gesprek gaan met een professional uit het bedrijfsleven.
De Open Ateliers van Argos – laagdrempelige, activerende activiteiten die deelnemers stimuleren richting arbeidsmarkt.
Met Goesting? Check! wordt geëxperimenteerd door deze twee formats te verenigen tot één geheel dat inzet op doen én babbelen:
Doen
Praktische workshops of inspiratiesessies waarin deelnemers hands-on een beroep ervaren, in samenwerking met een professional, bij voorkeur georganiseerd op de werkvloer, zodat deelnemers echt kunnen proeven van het beroep.
Babbelen
Een open gesprek met een professional over het beroep, met aandacht voor zowel de troeven als de uitdagingen van het werkveld.
De sessies van Goesting? Check! zijn laagdrempelig, interactief en toegankelijk voor iedereen met interesse om te ontdekken, te leren en hun talenten te verkennen.
Wat willen we onderzoeken met Goesting? Check?
We willen inzicht krijgen in wat de deelnemers ervaren en leren tijdens de sessies, en welke concrete effecten dit heeft.
We meten onder andere:
Doorverwijzingen: hoeveel deelnemers na afloop worden doorverwezen naar de brugfiguren en de leerwinkelvoor verdere begeleiding.
Interactie: hoeveel spontane vragen deelnemers stellen aan de professional.
Beleving: wat het ervaren van een beroep met hen doet – wat betekent het om iets concreet te kunnen doen of uitproberen?
Leren en groeien:
Hebben ze iets nieuws ontdekt of geleerd?
Voelen ze zich verrijkt door de ervaring?
Hebben ze hun netwerk uitgebreid?
Meerwaarde van het ‘doen’: ervaren deelnemers het praktische luik als een duidelijke meerwaarde tegenover enkel luisteren?
Ook bij de betrokken professionals willen we nagaan welke impact de deelname heeft.
We onderzoeken:
Ervaring: hoe hebben zij de sessie beleefd?
Meerwaarde: wat haalden ze eruit, persoonlijk of professioneel?
Motivatie: waarom hebben ze zich geëngageerd voor dit project?
Leren: hebben ze zelf iets bijgeleerd door in contact te komen met de deelnemers?