Workshop ‘Omgaan met stress tijdens (bij)leren ’ in lokaal dienstencentrum De Kersecorf
Kanjer in samenwerking met een psychotherapeute, in het kader van de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid
Doel van het experiment
Veel mensen ervaren drempels om (bij) te leren, waarbij gezondheidsproblemen – vooral mentale uitdagingen zoals faalangst – vaak een belangrijke rol spelen. Tijdens deze workshop wilden we (potentiële) lerenden handvatten aanreiken om beter om te gaan met stress tijdens het leren en bijscholen.
Aanpak
We organiseerden een interactieve sessie waarin deelnemers praktische tips en technieken leerden om stress te verminderen. Er was ruimte voor vragen en uitwisseling, zodat iedereen ervaringen kon delen en van elkaar kon leren. Om de drempel zo laag mogelijk te houden, creëerden we een intieme en veilige sfeer. Als extra hulpmiddel kregen de deelnemers een ‘Spiekbriefje bij stress’ mee naar huis, met concrete oefeningen die ze konden toepassen in hun studie- en dagelijks leven.
Resultaat
6 deelnemers namen deel aan deze workshop, waaronder enkele studenten uit het hoger onderwijs.
Deelnemers reageerden positief en deden enthousiast mee aan de oefeningen. Ze gaven aan dat de sessie niet alleen hielp bij het omgaan met stress tijdens studeren of een opleiding, maar ook bij stress in het dagelijkse leven.
Toch blijft het binnenstappen bij een leeromgeving, zelfs in een lokaal dienstencentrum, voor sommigen een drempel. Dit onderstreept de noodzaak om:
De toegankelijkheid van Kanjerplekken verder te vergroten en stressfactoren zoveel mogelijk te beperken.
Formele aanbieders bewust te maken dat (bij)leren niet voor iedereen vanzelfsprekend is en dat een stress-verlagende aanpak bij het eerste onthaal kan helpen.
Deelnemers waardeerden de balans tussen theorie en interactie, de helpende oefeningen en de rustige, kleinschalige setting. Reacties als “Ik vond het heel gezellig” en “Goed om er eens over te babbelen” bevestigen het belang van een veilige leeromgeving.