Prikkelactiviteit ‘Prikkel jouw talenten’ in de bibliotheek 

Kanjer in samenwerking met talentencoach Frederik Desodt

Doel van het experiment 

Hoe kunnen we vrijwilligers en vrijwilligersinitiatieven bereiken en hen laten kennismaken met Kanjer? Daarnaast onderzochten we hoe vrijwilligers denken over talenten en leervragen. 


Aanpak 

We organiseerden een interactieve en laagdrempelige workshop waarin verschillende methodieken werden ingezet, zoals complimentenkaartjes, een stellingenspel, een theoretisch kader, talenteninterviews en een zelfscan. Door deze gevarieerde aanpak creëerden we een dynamische en uitnodigende leeromgeving. 


Resultaat 

Twaalf vrijwilligers uit diverse initiatieven namen deel aan de workshop. Hoewel niet alle deelnemers elkaar vooraf kenden, ontstond er een spontane en constante interactie binnen de groep. De uitwisseling over vrijwilligerswerk verliep vlot en met veel enthousiasme. 

Het bespreken van talenten en leervragen bleek voor sommige deelnemers uitdagend: uitspraken als "Ik heb geen talenten" of "Ik heb geen leervragen" kwamen regelmatig naar voren. Dit toont aan dat vrijwilligers en vrijwilligersinitiatieven niet alleen behoefte hebben aan ondersteuning bij hun taken, maar ook bij het ontdekken en benutten van hun talenten en het stimuleren van hun leerproces.