In de maak: Prikkelactiviteit : ‘Graven naar schatten’ in het Yper museum 

Samenwerking tussen Kanjer en het Yper museum 

 

Doel van het experiment 

Het Yper Museum ziet zichzelf als een plek voor inspirerende ontmoetingen, waarbij het zich richt op diverse doelgroepen, van jong tot oud, en van stads- tot streekbewoners. De focus ligt daarbij ook op kwetsbare doelgroepen, waarmee het museum via gerichte activiteiten wil kennismaken en samenwerken. 

Met dit experiment wil het museum niet alleen haar collectie presenteren, maar ook actief betrokken raken bij de kwetsbare groepen, hen beter leren kennen en de interactie bevorderen.

Aanpak 

In de Ieperse deelgemeente St-Jan vonden recent archeologische opgravingen plaats. De verzamelde aarde van deze opgravingen wordt nu gezeefd en onderzocht op mogelijke waardevolle vondsten. Dit werk is een essentieel onderdeel van archeologisch onderzoek en kan leiden tot ontdekkingen die in het museum getoond worden. 

Deelnemers van de Open Ateliers bij Argos en cliënten van Vondels werken samen met het museumteam om de aarde in grote zakken (bigbags) te zeven. Dit biedt een unieke kans om hands-on ervaring op te doen met archeologisch werk. 

Om de betekenis van dit werk over te brengen, wordt er vooraf  een kort voortraject georganiseerd, inclusief: 

De begeleiders van de doelgroepen (Vondels en Argos) spelen hierbij een cruciale rol, omdat zij goed bekend zijn met de deelnemers en hen het beste kunnen ondersteunen. Het museumteam werkt nauw samen met hen om de activiteit af te stemmen. 

Drempels wegnemen 

De prikkelactiviteit heeft als doel de drempels te verlagen voor zowel het museumteam als de deelnemers: 

Resultaat 

Hoe verliep de activiteit?  

 

De activiteit verliep vlot zowel bij de deelnemers van Vondels als Argos. De inleiding vormde een meerwaarde. Met veel foto’s en aangepast taalgebruik werd het doel van het project uitgelegd. Er werden archeologische vondsten uit vorige zeefprojecten getoond. Het tonen van echt materiaal wekt veel nieuwsgierigheid op. 
Het stappenplan van wat er concreet van de deelnemers verwacht werd, was ook een meerwaarde. Zo verliep de opstart van het effectieve zeven vlot. 

 

Hoe verliep de organisatie? 

 

De communicatie met Wouter en Marie van het Yper Museum verliep heel vlot. De brugfiguur legde alle afspraken vast met de coaches en begeleiders van Vondels als Argos vast en hield rekening met de wensen, mogelijkheden en beperkingen van beide doelgroepen: 

 

 

Om reclame te maken bij de Vondelsdoelgroep, werd een affiche gemaakt. Marie en Ann-Sophie maakten ter plekke reclame voor de projectweek. Dat was een schot in de roos. 

Zo konden begeleiders en cliënten al in gesprek gaan over het project, kwamen mogelijke vragen/onzekerheden naar boven die op voorhand al weggewerkt konden worden. 

 

Noot: omdat er uren en data op de affiche stonden, kwam het over alsof intekenen niet nodig was en dat ‘vrij’ deelnemen mogelijk was. Dat was een opmerking van Daisy. 
Er is een doelgroep binnen Vondels, mensen die individueel begeleid wonen, die liever vrij in- en uitwaaien op activiteiten. Door een last-minute ingreepje maakten we dit mogelijk.

In de toekomst zou het fijn zijn om ook mensen zonder ‘inschrijving’ toe te laten. 

 

Hoe tevreden waren de deelnemers? 

 

Het zeven zelf verliep heel organisch bij de beide deelnemersgroepen. Niemand moest z’n taakje de hele tijd doen. Er kon vrij gewisseld worden. Deelnemers die daartoe de behoefte voelden, deden dat, anderen niet. Er heerste veel enthousiasme. Het feit dat bepaalde deelnemers meerdere keren terugkeerden bevestigt dat. 

 

De ervaring bij de Vondels begeleiders: 

 

In welke mate hebben we onze doelen bereikt? 

 

Het kennismaken met beide doelgroepen beschouwde team Yper Museum als geslaagd. Door doorgedreven en meerdere uren na elkaar bij en met mensen van de doelgroep samen te werken, kan je hen ook veel beter inschatten en met hen omgaan. 

 

Ze willen hier in de toekomst verder op inzetten en plannen nog sessies.  

 

Welke leerpunten halen we eruit? 

 

Volgens Karline ging het introfilmpje uit de presentatie wat snel voor de anderstaligen. Er bestaan manieren om filmpjes trager af te spelen. Dit kunnen we meenemen naar opleiding rond het (samen)werken met anderstaligen.  

 

Wat nemen we vast met Kanjer?  

 

Eventueel inzetten op het organiseren van sessies met andere kwetsbare doelgroepen (CAW). 

Daarnaast specifiek experimenteren met ‘vrije’ deelname zonder inschrijven.